29.11.2012

Plensa


 Baijerin vapaavaltio ja liittovaltio on nyt saanut päätöksen aikaa aloittaa toisen Mynssenin S-Bahn tunnelin rakentamisen 2014. Rakentaminen kestää 6 vuotta ja maksaa 2 Mrd.  Saa nähdä, miten käy. Kaikille on hyvin muistissa Berliinin uuden lentoaseman kohtalo. Sen avajaiset siirtyi 3.6.2012 päivään 27.10.2013. Sen rakentaminen maksoi 4,2 Mrd eur, 1,7 Mrd yli alkuperäisen suunnitelman. Viivästys maksaa huimia summia.


Jaume Plensalla on tällä hetkellä Emmassa näyttely. Tämä 1955 Barcelonassa syntynyt taitelija on kuuluisa ja reissaa kovasti näyttelyidensä perässä. Nytkin se oli avajaisissa paikalla. Emman teokset ovat valmistuneet 2004-2012, joten modernista taiteesta on siinä mielellä kyse.

Videotilassa pyörii henkilödokumentti, jossa esitellaan ateljeeta, näyttelyn rakentamista New Yorkissa, Chigagon Millenium Parkin Crown Fountain, josta on paras katsoa video. Siinä on siis kaksi 15 metristä tornia, joissa on näytöt heijastamaan tuhannen chigagolaisen naamoja. Välillä suusta suihkuaa vettä.Tässä TED-luennossa hän kertoo siitä.

Videossa on myös mukana Liverpoolin suljetun kaivoksen muistoksi Dream patsas. Linkin webbi-sivut on esimerkki, miten isosta taidemonumentista halutaan saada matkailukohde ja sitä kautta rahaa.

Samankaltainen pienempi pää on New Yorkissa puistossa.

Spiegelin kuvakavalkadissa oli Plensan huimat teräsverkkohahmot ja kaksi Plensan tyyliin istuvaa hahmoa Yorkshiren veistospuistossa. Kuten näkyy, hahkoja on koottu erinäisistä kirjaimistoista (latinalaiset, arabialaiset, kyrilliset aakkoset, japani, kiina..). Se korostaa ihmisten yhteisöllisyyttä. Siellä on 200 hehtaarin alalla 60 veistosta. Spiegel ei vaivautunut nimeämään taiteilijaa ollenkaan. Siellä on myös Plensalta nämä puunhalaajat eli ihminen ja luonto ovat lähellä.. Edellisessä linkissä on myös muita töitä. Tuollaisia tytön kasvoja näkee Emmassakin. Kaksi alabasterista tehtyä venytettyä kasvoa ovat kasvokkain. Kaikilla on silmät kiinni, mutta silti sijoittelusta johtuen voi aistia jonkinlaista telepaattista yhteyttä päiden välille.
Tuossa sivulla käy ilmi, miten monissa ihmisissä on sanoja, jotka ovat suuremmalta osaksi ikäviä ja viittaavat mm. mielenterveyden häiriöihin. Emmassa olevassa pääteoksessa  sanat ovat Oscal Wilden vankilasta lähettämästä kirjeesta.

Sivullä näkyy metallilankoihin ripustettu kirjaimia, että sanat tulevat pystysuoraan ylhäältä alas. Teksti on YK:n 30 artiklaa perusoikeusjulistuksessa. Teoksen nimi on Glückauf?  Saksaksi Glücl auf! on onnea matkaan. Ehkä tuossa on viestinä, etteivät ihmisoikeudet ole täysin toteutuneet.
 Emmassa kirjaimia saa heiluttaa ja yhteentörmäyksessä tulee ääniä. Innoittajana oli lapsuuden muistot kauppojen oviaukkojen kärpäsverhoista.

Dubaissa oleva tilataideteos vilahti Mission Impossiblessakin, joten ainakin Samuli on sen nähnyt. Siinä on 196 kullattua symbaalia, yksi kutakin kansallisuutta kohti, ja katosta tippuu vesipisaroita, jolloin syntyy äänimaisema. Vesi on kuivassa ympäristössä osuva valinta. 

Vaatimattomampi rakennelma on tämä Ogijima's soul.

Tämä Istanbulissa oleva teos on nimensä ja koostumuksensa (nuotteja) mukaan musiikin innoittama.
Plensalla on Barcelonassa suuret hallit, joissa sen assistentit työteketelee esim. hitsaamalla ja leikkelemässä kirjasin merkkejä. Tietokoneen 3D-malleja käytetään suunnittelussa. Materiaalivalinta on usein terästä, lasikuitua, polyesterihatsia, marmoria (tai marmoripölyä). Plensa ainakin osallistuu viimeistelyyn ja näyttelyiden tarkistamiseen. Hän kävi etukäteen Emmassa katsomassa tilat, että tietää, mitä sinne tuo. Näyttelyä oli asettelemassa kaksi hänen avustajaa ja vietti itsekin aikaa.
Tässä näkee, millainen on Nizzan ratikkakadun varsi. Siellä on vastaavia 10 m korkeudessa nököttäviä väriävaihtavia patsaita 7 kpl (yksi kutakin maanosaa kohti).
Hämäyksen vuoksi  teos Viikistä yliopistokampukselta.

Emmassa on samaan aikaan toisena vaihtuvana näyttelynä Puskinin museon brittiläisiä julisteita 1900-l. alusta. Kuraattori oli avajaisissa ja piti heikolla englannilla lyhyen puheen.  Niitä kerättiin Venäjälle länsimaisen taiteen museoon 1920-30 luvuilla. 1948 museo sattuneesta syystä laukkautettiin, mutta fiksut ihmiset piilottivat 2000 litografiajulistetta.

Näyttelyssä on sata julistetta, joissa mm. markkinoidaan Lontoon joukkoliikennettä, mainostetaan erinäisiä tuotteita ja erityisesti Shelliä.Esimerkiksi jo 1913 mainostettiin metromatkustamista Promsfestareille taidokkaalla kuvalla pumpusta ja yleisöstä sen ympärillä.

Kannattaa katsoa postikortteja julisteista.

Emman lehden mukaan sama poster, joka on tuttu tiedemaailmassa paperia kevyempänä julkaisumuotona mainoksena tutkimuksena, ,merkitsi tiivistä kirjallista tiedotusta, jonka posti kuljetti perille.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen