Turun kaupunginmuseon vieressä on Turun ja Leningradin ystävyyden patsas (1968). Siitä vaan arvaamaan, ketä noist oikke o Turuust. Teoksen nimeä ei paikalla pahemmin mainosteta..
Jussi Mäntysen joutsenien puoluekannasta tai kotipaikasta ei ole tietoa. Paljastettu 1959.
Tällä hetkellä siellä on Serlachiuksen museosta Mäntästä lainassa mukavia Suomen taiteen kultakauden teoksia. Julisteessa on Berndtsonin Taiteentuntijat. Turun omissa kokoelmissa on sen kesämaalaus "Kesä".
Aulassa esitetllään Serlachiusta henkilönä videolla. Monitori on näppärästi pistetty kehysten sisään ja upostettu vanhan ajan tapetilla varustettuun seinään. Edes kaiuttimia ei näy.
Gustag Nyströmin suunnittelema taidemuseo on avattu 1904. Se sijaitsee mäellä. Torilta kävelymatkan päässä.
Ehottomasti käymisen arvoinen ja etenkin nyt kun siellä on vieläpä yläkerrassa omista kokoelmista yleisön suosikkeja kuten esim. Gallen-Kallelalta mm. Akka ja kissa. Kts. Taideomuseon omatlta sivulta lisää.
Turussa on useita Noormarkusta kotoisin olevan Danielson-Gambogin (esim. Poutapäivä) ja Turussa syntyneen Victor Westerholmin tauluja, joita kyllä kelpaa esitellä.
Turun taidemuseon kokoelmissa on Edelfeltin Ruokolahden eukkoja. Niitä on kaksi hirsiseinän edessä juoruamassa. En tiennyt koko taulun olemassa olosta.
Harvempi turisti eksyy yllä olevaan puutaloon, joka on ÂA:n betonirakennuksen vieressä. Sieltä löytyy kamaa jos johonkin lähtöön. Turkulainen porvarisrouva kun solmi avioliiton sillä ehdolla, että saa mitä haluaa. He kävivät paljon ulkomailla. Joka vuosi mm. lääkärärin tarkastuksessa ulkomailla. Lopulta kun tila Aurajoen lähellä sijainneessa 22 huoneisessa rakennuksessa loppui niin hän siirtyi keräämään miniatyyrimaalauksia. Rakennus on sittemmin jouduttu purkamaan, ja sentään löytyi tuollainen samalta aikakaudelta kotoisin oleva puutalo, joka tosi on suht pieni alkuperäiseen verrattuna. Kts. museon kotisivuilta pieniä kuvia.
Turussa on ulkoveistoksia moneen lähtöön.
Tämä Posankka (porsas ankka) on Alvar Gullichenin luomus (1999). Kun en tiennyt niin epäilin Harro Koskista. Sen kuuluisista sioista tuo onkin risteytetty sillä taiteilija halusi kritisoida geeniteknologiaa. Pesulan ravintolassa oli pienempi versio. Noh, jos tuota joku krisoi niin ajatelkoon, mikä taiteilijan suunnitelma A olisi ollut:
”Kaikkien aikojen raskain ja näyttävin Bonk-kone”, suurikokoinen Bonk’s Atomic LLBH Succer. Se oli tankkiauton ja kaivosimurin risteytys, ongelmajäteratkaisu, jolla bonkmaailman lainalaisuuksien mukaan olisi imetty ja hävitetty mitä tahansa materiaa ja lähetetty se ulkoavaruuteen. Teos osoittautui kuitenkin teknisesti ja taloudellisesti hankalaksi toteuttaa."(lähde).
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen