08.01.2013

LaLa



Itse Karita Mattila oli ennättäny Lpr:n laulukisojen tuomariksi. Itse hän voitti 20-vuotiaana (1981), siban tokaluokkalaisena.  Etelä-Saimaan haastatattelun mukan hän arvostaa, että ääni on terve. Itse hän suuntaa pian Lontooseen, Royal Festival Halliin, joka on Thamesin rannalla Southbank Centressä. Lontoo on tuttu myös tuomari Oramolle.

Tämänkertaista tasoa on pidetty hyvänä. Finalistien kuvat ja esittely Ylen sivulla.
Finaali on katseltavissa Areenasta kuukauden ajan.
Voittajia ainakin yhdistää se, että kumpikin on opiskellut ulkomailla. Hartemaa opiskeli italiankielisesssä osassa sveitsiä (2009-2012) ja Pelkonen (26 v.) vuoden Berliinissä (2010-2011), jossa itse Quasthoff opettaa. Muuten hän on opiskellut sibassa jo vuodesta 2005 lähtien. Finaalissa kumpikaan ei kyllä laulanut saksaksi, mutta toki niitä kuultiin aemmin. Tuomaristo kertoi ottaneensa huomioon esitykset alkueristä lähtien.Ehkä siksi pelkän finaalin seuranneet eivät kaikkea huomanneet.

Sopraanoita oli finaalissa viisi. Reetta Haaviston laajaa tulkinnan skaalaa sävyissä ja voimassa arvosti paikallinen kriitikkokin. Tässä hänen välierävideo. Edellisellä kerralla 2010 hän sai erikoispalkinnon.
Hartemaa esitti Hartemaan tavoin Liùn aarian (Tu, che di gel sei cinta), Hartemaa kyllä kuulosti aarian alkutahdeilta lähtien 100%:lta Liùlta. Rossini oli ehkä vähän arempi. Hartemaan välierävideo.
Anna Immonen, välierävideo vakuutti monet. Hän esitti loppukilpailussa Bergin Nacht, jonka saksanääntäminen jätti toivomisen varaa vaikka onkin valmistunut sibasta kirkkomuusikoksi. Myyty morsian oli myös erikoisella kielellä, mutta Mattila, jos kuka, ainakin osaa arvioida tsekkiä.. Ehkäpä toisilla kappalevalinnoilla olisi päästy mitaleillle.
Eeva-Maria Kopp, välierävideossa näkyy lavaolemusta ja finaalissa hän lauloi koko yleisölle eikä vain tuomaristolle. Lappeenrantasali on kaareutuva. Orkesteri kyllä kuuluu, mutta todennäköisesti radion/TV:n kautta kuuli laulajista jotain paremmin. Koppin ääni on kyllä aika tumma sopraanoksi ja korkeita ääniä jäi kaipaamaan ja reippaampaa tulkintaa.Kriitikot laidastaan arvostelivat liiallista vibraattoa.
Kopp oli onneksi ottanut kaksi erilaista kappaletta finaaliin toisin kuin Emile Lousier, joka lauloi pelkästään ranskalaista, joka on Kanadassa syntyneelle etu. Rohkeutta sinänsä oli ottaa Julietten aaria (Ah, je veux vivre) eikä toinenkaan mikään helppo tietystikään olen. Hän lauloi välierissä myös pari ranskalaista kappaletta. Ääni on hieno ja yleisö piti.

Lupsakkasavolais tenori Jere Martikainen esitti nyt vakavampaa rakkaussankaritenoria verrattuna välierään. Minua ei korkeat äänet ja nasaalisuus niin miellyttänyt, mutta tuomaristo palkitsi jopa hopealla. Tulevaisuuden lupaus. Hän on vasta kaksi vuotta laulanut tenorina ja kisan nuorin.Hän on ainakin hyvässä opissa sibassa, opettajana mm. Salomaa, joka voitti miestensarjan 1981. Taisi olla herra itsekin paikalla, jos oikein bongasin.  Hän opettaa myös Plathania kuten myös Ryhänen, joka oli monen osallistujan opettajana mainittu.
Baritoni Aarno Pelkonen välierävideo esiintyi äänialalleen vakuuttavasti ja taitavasti riskejä ottamatta. Hän oli monien ennakkosuosikki. Joku taisi jäädä kaipaamaan lisää tulkintaa.
Tapani Plathanin (välierävideo ) äänialaa on spekuloitu kovasti. Hän on kaukana tyyppi-Salmisesta vaan lähempänä baritonia, ehkä tyyppi-Raimondia. Hieno ääni! Kansallisoopperan kuoron jäsenenä nähty mm. joulukuun Verd(e)issä, joissa edelliskerran voittaja Torikka on myös mukana sivurooleissa.
Aivan toisenlainen tyyppi-Salminen oli Martti Turunen välierävideo. Turunen on tehnyt kanttorin töitä ja opiskelee kirkkomusiikkia. Hän otti riskejä ja eloisa kuten (pohjois)karjalaisen pitääkin. Mitalisijat vei kaiketi tekniikkavirheet. Hän sai raikuvimmat aplodit. Ura varmasti urkenee hyvin muuallekin kuin kanttorin hommiin ja niissäkin hommissa luulisi kirkot täyttyvän. Kotimaa24 tiesi uutisoida, että Pelkonen valmistuu kirkkomuusikoksi tänä keväänä. Anna Immonen on jo kirkkomusiikin tutkintonsa suorittanut ja  tunnutuspalkinnon saanut Punkeri on opiskelija. Pääsiäisenä on varmasti hyvä Mozartin Requiem tulossa. Sanassa konsertissa on niin ikään tuttu lyhyt Pärtin teos. Zeit juuri otsikoi Pärtin musiikista "Im Wellnessraum der Seele".

Radiossa asiantuntijakommentaattorina oli sopraano Päivi Nisula, jonka muistan Punaiseesta viivasta vaikka taisin nähdä myöhemmin jonkin toisenkin roolin. torstaiperjantai ja osa finaalilähetystä.

Finaalin kappeleita Youtuben enemmän tai vähemmän legendojen tulkitsemina:
Harvinaisuudet:
Ikivihreät:

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen