25.10.2012

London traffiikki

Vartin pääjuttu oli keskiviikkona, että poliiseja oli pistetty valvomaan Helsingin metron lipuntarkastusta. Helsingissä tai esimerkiksi Budapestissä ei pidä eksyä rullaportaille ilman lippua.

Mynssenissä lippuja tarkastetaan vain matkustajilta. Silti asemalla notkujia on vain satunnaisesti.
 
Pariisissa, jonka metrosta kirjoitin aiemmin,  ja Lontoossa on portit asemilla. Lontoossa sakkoa saa 80 eur. Lippu menee koneen läpi metroon mennessä ja sieltä ei pääse pois asemalta ilman lippua, joten sitä ei kannata pudottaa ryysiksessä. Myös jotkin lähijunat toimivat samalla systeemillä.
Jotta ihmiset osaisivat käyttää noita laitteita, eivät kiipeilisi niiden yli ja jos sitten joku onneton olisi lipun pudottanut niin asemalla pitää olla vahti. Lontoossa asemia on 270 kpl.
 
Kiskoa on 402 km. Linikoita 8500! Tuota ratikkaa en tiedä, missä se on. Lontoon metro menee välillä maanpäälläkin. Turistien hämäämiseksi osa verkosta on nimeltään DLR ja Overground. Joka päivä Lontoon joukkoliinteessä tehdään 24 miljoonaa matkaa.
Lähde: pormesterin liikennelaitoksen tilastolehtien.

Lontoossa junia menee minuutinkin välein ts. jatkuvalla syötöllä, minkä turvallisuusväli sallii.  Mynssenissä voi joutua odottamaan 5-10 min. Syrjäisemmillä asemilla 20 min ruuhka-ajan ulkopuolella.

Liput perustuu pääasiassa Travel Zoneihin kts. kartta. Karttoja saa yleisesti asemilta ja tietysti asemien seinillä on niitä. Laitureilla näkee mihin suuntaan juna menee.
Lontoossa ja Mynssenissä on määritelty ruuhka-ajat arkisin, joiden ulkopuolella saa joillain lipuilla ainoastaan matkustaa. Jos on useamman päivän eikä hankin London Passin kautta matkakorttia kannattaa hommata matkakortti (Oyster Card), joka muillakin on. 

Lontoo on kuuluisa turvakameroistaan. Joukkoliikennettä valvotaan tuhansilla kameroilla. Kenties turvallisuus syistä linja-autossa monitorissa sisällä ihmieset näkevät vaihtuvia kuvia linja-auton eri kolkkiin. Joka paikassa kylttejä ja kuulutuksia, että laukkuja ei saa jättää yksin ja sellaisen nähtyäsi ota yhteyttä kuljettajaan tai poliisin. Syynä on varmaan ollut v. 2005 isku.


Bussikaistoja on, mutta kyllä nekin ruuhkaliikenteestä kärsivät paikoin todella pahoin.
Lippuautomaatteja on kadulla. Minusta joissain busseissa oli lappuja, että kyytiin vain lipun kanssa, mutta joissain myytiin lippuja.
Etuovesta sisään, että voi näyttää lipun kuskille  ja keskeltä ulos, kuten Helsingissä. Mynssenissä, miten parhaaksi näkee, kun siellä kuski ei tarkasta lippuja kuin klo 21 jälkeen.

Lontoossa käy Visa yleisesti maksuvälineenä, myös automaateissa. Mynsenissä siihen en luottaisi. Lentokentällä on tietysti.

Lontoon metrolinjoilla on nimet esim. Northern, Central, ja kuvan Millenium, jonka asemilla oli jopa tuollaisia portteja. Metro ei kuitenkaan tainnut olla automatisoitu, mutta eipähän kukaan putoa kiskoille.

Asemilla on vaihtelevasti liukuportaita ja tavallisia portaita. Joissain on jopa isoja hissejä. Toiselta puolelta poistutaan ja toiselta puolelta tullaan samaan aikaan sisään. Ihmisvirtojen ohjailuun on kiinnitety huomioita kaitein ja kyltein.
Ruuhka-aikana vilkkailla asemilla on ohjaaja patistamassa ihmisiä käyttämään koko laiturin leveyttä ja neuvomassa, että ensin pitää päästää ihmiset pois junasta. Mynssenissä vastaavaa paimentamista on jalkapallo-otteluiden ja Oktoberfestin aikana tietyillä asemilla.

Noita perinteisenmallisia takseja huristelee Lontoon kaduilla todella paljon.Welt tosin tiesi tiistaina kertoa, että takseja valmistava firma muss Insolvenz beantragen. Weltin kuvakavalkaadissa on taksien historiaa.


Turistille suurin elämys on vasemmanpuoleinen liikenne. Monessa suojatiessä on kirjoitettu, mihin suuntaan pitää katsoa. Turistin ei kannata väistää jalkakäytävän ahtaassa kohdassa ajoradalle vaikka edestä ei tulisi ketään (ei, en ole jäänyt auton alle siten).
Poliisin kätevä kolmipyöräskootteri.
Rahvas autoilija pidetään keskustasta poissa congestion chargella, joka on 10 puntaa päivässä.




Jaguaareja kaiketi.

Science Musemin / Victoria & Albert Museumin parkkipaikka. Range Rovereita tietysti näkee paljon.


 Paddingtonin juna-asema vetää vertoja Helsingille ja Mynssenille.



Lontoon triathlon. Siitä tulikin mieleen, että Eurooppa- ja  ulkomaankauppaministerimme oli pitänyt tiistaina Berliinissä puheen, jonka lopussa käsikirjoituksen mukaan sanottiin:  "William and Guido: let’s work together in building European defense capabilities. Without pooling and sharing Europe risks becoming irrelevant in military terms." Tuskinpa Herr Dr. Westerwelle ja Britannian ulkoministeri MP Hague varmaan ihan joka viikko kuule puheita, joissa etunimilla puhutellaan. Saksalaiset tietysti puhuivat saksaa ja tilaisuus tulkattiin. Dr. Westerwellen tuli aikoinaan kuuluisaksi sloganista: Es ist Deutschland hier. Noh, nyt hän kyllä puhui paneelikeskustelussa jo englantia.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen