25.05.2013

Burschen

Teeman lähettämä Niebelungin sormus on Areenassa viikon ajan kukin jakso.
Alla tarinaan Wartburgin linnan kaupungista, johon liittyy Tannhäuser ooppera. Siellä on myös toiseksi suurin Wagner-kokoelma Reuter-Wagner villassa, jossa en tullut käyneeksi.
 Eisenach on aikalailla keskellä Saksaa Thüringenin osavaltiossa. Kaupunki oli DDR:n puolella. Siellä valmistettiin Wartburgeja 1956-1991.
Apropo, jotkut poliitikot ehdottavat, että Saksassa kiellettäisiin DDR:n symbolit... Kts. Weltin juttu.
 Jos on kovin toimelias turisti, voi pistäytyä patikoimassa Burschenschaft muistomerkillä.
Bursch on peräisin oppilasasuntolan asukasta tarkoittavasta latinan sanasta ja sitä alettiin 1800-l. alussa käyttämään opiskelijoista.
Spiegelin juttu perjantain Burschentagista.
 33 metrinen torni pystytettiin v. 1902 ja sen kyllä huomaa tyylistä. Se pystytettiin Ranskan ja Saksan sodassa (1870-71) kaatuneiden 87 toverien muistoksi.

Tuo Bursche-juttu syntyi 1815 Jenassa ja paria vuotta myöhemmin oli Wartburgfest.
Tunnuslause on Ehre, Freiheit und Vaterland. 

Erityisesti kattojärjestöä, joista osa 160 seurasta kuuluu, on syytetty äärioikeistolaisista lausuinnoista ja sittemmin sitä on siivottu.

Taannoin Göttingenissä äärivasemmistolaiset pahoinpiteli yhden Burschin.
 1. ja 2. maailmansodan tovereiden muistoksi. 2. maailmansota ei sitä vahingoittanut, mutta amerikkalaiset miehittäjät särkivät patsaita ja ikkunoita, koska tuo saattoi muistuttaa.
Tässä malliksi yhden sortin hattu.  Perinteiset värit ovat musta-punainen-kulta. Couleur wikipedia-artikkelissa on varmaan yhtä ja toista opittavaa lakeista, joilla voi päteä ylioppilasjuhlissa. Hakemiston viereisessä maalauksessa Ein flotter Bursche lakki muistuttaa suomalaista ylioppilashattua.

 Tornissa on aikamoinen Gotterdämmerung skandinaaviseen mytologiaanpohjautuva kattomaalaus. Tässä sensuroitu palanen. Maalaus restauroitiin 2007.
 Ei siellä ole kuin 42 tuhatta asukasta, mutta se on kuuluista pitäjä UNESCO:n listalle kuuluvan Wartburgin linnan takia. 

P.S. Yle innostui vertaamaan tanko- ja hevosajoneuvojuoppouden problematiikkaa Suomen ja Saksan lainsäädännössä. Saksassa nimittäin keskustellaan promillerajan laskusta 1,6:sta 1,1:een.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen