SK vuodelta 1958 uutisoi La Scalan kauden avaisskandaalista mukamas diivan yllättävästä sairaskohtauksesta.
La Scala ja Callas ja kumpp. olivat pari viikkoa sitten loistavassa kesäsarjassa historiallisista Wagner- ja Verdi-laulajista. Myös kesätoimittaja M.A.N:n suuria solisteja sisältänyt ohjelma sisälsi hänen numeronsa. Toimittajan mukaan Callasin ja Onassiksen elämästä ei totisesti puuttunut vivahteista.
La Scalassa sai Turandot ooppera ensi-illan v. 1926 itsensä Toscaninin johtamana (kts. juliste). Siinä se tavallaan loppui kesken ja Toscanini kertoi asian myös yleisölle. Puccini kuoli kesken sävellyksen, joten viimeisen näytöksen loppu on toisen kirjoittama ja se Toscaninin kanssa hiottu loppuduetto esitettiin paria kuukautta ensi-illan jälkeen. Kuten Puccinista tehty kaksiosainen sarja antaa ymmärtää, oli Puccini kova tupakkamies, joten ei ihme, että sairastui kurkkysyöpään. Hän sai kuitenkin sydänkohtauksen.
Hämärästi muistelisin nähneeni sen Savonlinnassa, mutta siitä on jo vuosia. Äskettäin kävin atsomassa METin kesäuusintana. Siinä Zeffirellin perinteisessä tuotannossa ei oltu lavasteissa ja puvusteissa rahaa säästelty. Kts. kuvat Finnkinon webbisivulta. Keisarillisen skenen avautuessa yleisö antoi spontaanit aploodit, mitä en muista tapahtuneen.
Epäilemättä vaikuttava toteutus on myös tämä Kielletyssä kaupungissa tapahtunut esitys.
Musiikkia ei voi liiallisesta rauhallisuudesta syyttää.
Hän oli saanut kiinalaisen soittorasia diplomaatilta, jonka säveliä ja kansallislaulua hän lainaili teoksessa. Tarina on itsessään on peräisin pääosin persialaisesta Tuhannen ja yhden päivän tarinoista. Turan on alue Keski-Aasiassa ja Turandot tarkoittaa Turanin tytärtä.
Turandotissa on hittiaarioita, joista Calafin Nessun Dorma tietysti tärkein.
No, ei tämän METin pääsosan esittäjät olleet mitään legenda-ainesta eivät ole kai esittäneet tuota roolia hirveästi, mutta hyviä toki. Tenorilla on vaativa tehtävä onnistua tuossa illan kohokohdassa.
Prinsessa Turandot ( Maria Guleghina ) on keisarin tytär, jota kymmenet prinssit ja muut ovat käyneet yrittämässä kosia, mutta ovat jääneet sille tielleen sillä pää lähtee, jos vastaa kolmeen Turandotin kysymykseen väärin.
Taas kun eräs kosija kokee kovan kohtalon (piilossa) kansan turhaan pyydellessä armoa.
Calaf ( Marcello Giordani ) sattuu löytämään kadonneen isänsä, jonka seurassa on orjatar Liù. Calaf hurmaantuu Turandotista ja aikoo alkaa kosimaan vaikka kansleri, marsalkka ja keittiömestari Ping, Pang ja Pong yrittävät puhua hänet ympäri. Samoin tietysti isä ja Calafiin rakastunut orjatar. Calafi lohduttaa häntä Pavarottin ja kumpp. hittiaariassa Non piangere Liù.
Tokassa näytöksessä nuo hassut tyypit, kuin Tupu, Hupu ja Lupu, ovat kotioloissa ja höpöttävät kaikenlaista mm. laskien montako kosijaa on viime vuosina kuollut. Tuon kolmikon roolit ovat vaativia sillä näyttelemistä ja haastavaa laulettavaa riittää.
Itse keisarikin pyytää Calafia luopumaan aikeistaan. Tässä oopperassa on kaksi roolia vanhoille äijille: isä ja keisari.
METin lähetyksessä keisaria haastateltiin väliajalla. Hän oli 2012 kuollut Charles Anthony, jonka ensiesiintyminen METissä oli 1954! Hän ehti esiintyä siellä 2928 kertaa!
Turandot kostaa aiemmin tapahtunutta murhatekoa miehille ja vannoo, ettei kukaan saa häntä.
Calaf kuitenkin saa vastattua kysymyksiin ja kansa hurraa. Häät on tarkoitus olla jo heti aamulla.
Calaf antaa oman arvoituksensa ja antaa elämänsä prinsessan käsiin, mikäli hän saa tietää nimensä ennen aamua. Turandot kun ei ole innostunut naimisiin menosta pätkän vertaa niin kukaan ei saa nukkua (nessun dorma), ennen kuin nimi on selvillä. Pavarottin versioita tuosta kappaleesta on kuunneltu kymmeniä miljoonia kertoja Youtubessa.
Kaupunkilaisia alkaa pelottaa, ja jostain löytyy isä ja orjatar. Liùta aletaan pahoinpidellä. Turandot joutuu katsomaan vierestä ja kuulee, että Liû tekee sen rakkauden tähden. Liû saa veitsen käteensä ja pistää sen rintaansa. On spekuloitu, että onko Liû Puccinin palvelijatar, jota hänen vaimo syytti seksuaalisesta suhteesta maestron kanssa. Palvelitar teki itsemurhan, ja todettiin ruumiinavauksessa neitsyeksi.
Calafin rakkaus ei ole himmennyt vaan hän jopa paljastaa nimensä kahden kesken ennen aikojaan. Turandot ei kuitenkaan käytä loppujen lopuksi tilannetta hyväkseen ja vaan sanoo nimen olevan rakkaus, joten oopperasta päästiin vain parilla ruumilla.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen