07.03.2013

Merkkimies

Jos meinaa vielä saada Akseli-oopperaan lipun, kannattaa olla vikkelä. Ateneumin sivuja varaustilanteesta ei tosin kannata uskoa.
Lippupalveluun rekisteröinti kysyy hieman hermoja.
Ylen TV-uutisten pätkä.
Ylen aamu-TV:n Hynnisen ja Hakolan haastattelu. Hynninen on kuin ilmielävä Akseli!

Hbl:n kriitikko kehui. Samoin herra Koskinen hienossa puvussaan on näemmä käynyt sen jo katsomassa. 
Edellisen kerran oopperassa Hynninen oli pääosassa toisen suomalaisen merkkimiehen roolissa.
Aleksis Kivi ooppera (kts. galleria) sai ensi-iltansa Savonlinnassa 1997. Se sävellettiin Jorma Hynnisen aloitteesta ja hän työskenteli säveltäjä Ej Rautavaaran kanssa sävellyksen aikana. Hän on siis esittänyt pääosaa siinä tarkemmin sanottuna vanhaa Aleksis Kiveä. Nuorempaa Kiveä esittää Kansallisoopperan produktiossa Ville Rusanen. Sitten on August Alhqvistin (puherooli), joka professorina pilkkaa ylioppilas Kiven teoksia ja suomenkieltä. Välillä työntäen Runebergiä pyörätuolissa. Siinä on pari naista etenkin Charlotta (Riikka Rantanen), mutta kovin suuri rooli niillä ei ole.
Sitten siinä oli 7-8 miehen joukko, jotka olivat milloin 7-veljestä, ylioppilaskunnanlaulajia, ryyppyveikkoja ja saattoivat tanssia piirileikkiä pakkopaidoissa.

uutisklippi (6.11.2010) kertoo, että 60 roolia ja kuutisen vuotta Metropolitanissa esim. on takana. Siinä klipissä näkyy joku hirsimökki Aleksis Kiven kullisseina, mutta nyt sitä ei näkynyt vaan lavastus oli kohtuullisen pelkistetty, moderni ja abstrakti. Ehkä sen on vähän pakko olla tuossa tarinassa.
Ohjauksen saattoi arvata olevan Pekka Milonoffin kuten oli Punainen viiva. Myös tässä touhuaa tanssija ja muutenkin meno on vähän levotonta.

Sanomalehti Pohjalainen oli paikalla takavuosien tiedotustilaisuudessa ja kirjoitti Milonofin sanoneen:
"- Mietimme työryhmän kanssa sitä, keiden teokset kohtaavat tänä päivänä yhtä julmaa ja syvää paheksuntaa kuin Kiven aikanaan. Päädyimme graffititaiteilijoihin.
Siinä siis selitys räppärille. Hän on "kahdeksas veli" tanssija Timo Saari, joka osaltaan vie teosta eteenpäin.
"

Punaista viivaahan esitettiin parisen vuotta sitten parina kautena myöskin Hynninen pääosassa. Kyllä se tämän teoksen voittaa mennen tullen. Kumpikin on saatavina DVD:llä. Erinomainen Punainen viiva taisi tulla Teemaltakin jo.

Alku oli jotenkin sekava. Musiikki muuttui mukaansa tempaavaksi n. 25% kohdilla ja se alkoi kuulostaa kunnon oopperalta.

Orkesteria johti Mikko Franck, minua muutamaa kuukautta vanhempi ja hieman kuuluisampi ja lahjakkaampi.  Teoksen päättää Hynnisen Rautavaaralta toivoma hieno Sydämeni laulu.

Ylen Rautavaara haastattelu selittää, miksi siinä pilaillaan höperön pyörätuolissa pomppivalle ja ruotsia puhuvaa karikatyyrisen näköiselle Runebergille. Se menee jo yli.
"Säveltäjä Einojuhani Rautavaara selittää oopperan rajua Runeberg-pilkkaa sillä, että teoksessa täytyy olla vastaliike, joka on kyllin voimakas. Lisäksi Runebergin pilkkaamiseen on ihan henkilökohtainenkin syy.
- Koulupoikana kävelin aina koulusta kotiin Runebergin patsaan ohi, ja ihmettelin että miten voi olla kansallisrunoilija, joka ei osaa kansansa kieltä."

Jorma Hynnisen 70 v. syntymäpäivä oli vajaa pari vuotta sitten. On muuten häpeällistä, miten lyhyt professorin wikpedia-sivu on.
Päädramaturgi Koivistoinen haastattelee esityksen jälkeen. Esitys oli pienemmässä Alminsalissa. 

Youtubesta saa käsityksen hänen laajasta ohjelmistostaan esim.
  • Itämaista rakkautta
  • Schubertin Winterreisea - luonnolisesti Gothonin kanssa.
  • Tauno Pylkkäsen Pastorale (tuon olen muuten kuullut Espoon tuomiokirkossa Urkuyö ja aaria -konsertissa hänen esittämänään).
  • Sinuhun turvaan Jumala (Kokkosen viimeisistä kiusauksista tuttu).
  • Macbetiä Savonlinnasta suomenkielisillä teksteillä. Tuon kaksikon näin myöhemmin itsekin siellä reilu 15 v. sitten.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen