01.09.2012

Bemareita


Boarischen Motoren Werken Z4 GT3 8-sylinterinen 4l kone tuottaa 480 hv.


BWM M3 GT2 500 hv 8 sylinterisen 4 l koneen tuottamana.
M3 ja Z4 malleja on myynnissä, mutta ei ehkä näinä GT versioina kumminkaan.



Gran Coupe konseptiauto - vai kopioyritelmä Audi A5:sta?  Suomen Bemarin webbisivulta sitä voi ihmetellä myös. Kieltämättä lopputuote on parempi. Rahaa olisi hyvä olla 115-200 keur, jos sellaisen haluaa. KL testasi.



BMW 326:sta  tehtiin 1936-1941 neliovisena mallina ja myös 2- tai 4-ovisena avoautona. Se oli ennen sotaa menestynein BMW (liki 16000 valmistettua autoa). Siihen maailmanaikaan jotkin firmat tekivät toivomuksesta autoon koreja. Kuvan auto on vuodelta 1938. Siinä on 6 sylinterinen n.2 litrainen moottori tuottaen 50 hv. Huippunopes on 115 km/h.


Ylen uutinen Emman uudesta näyttelystä, jossa on syyskuussa esillä osa BMW:n 17:sta taideautosta. Ensimmäinen maalattu auto oli vuodelta 1975. Osa taiteilijoista on enemmän ja osa vähemmän kuuluisia.Lisää kuvia on   tällä sivulta. Uusimpia ei näykynyt. Tuon Chian v. 1992 malli oli tuorein.

Vuonna 1979 Warhol maalasi alle puolessa tunnissa auton. Minusta se ei noista ole parhaimpia, mutta epäilemättä kallein (KL:n mukaan vakuutusarvo 1,5 Meur). Sivun Youtube-videossa on taiteilija töissä. Kaskun mukaan joku kuvausryhmä tuli paikalle myöhään ja hän tarjoutui maalaamaan toista autoa, jonka omistaja (BMW:n nykyinen tai entinen työntekijä kieltäytyi).

Vast'ikään  aloittanut johtaja Kalhama pääsi pitämään puhettä ensimmäistä kertaa Emmassa. Että nuo autot tuonne löysivät on World Design Capital Helsinki -vuoden ansiota. BMW kun sattui olemaan pääyhteistyökumppani.
Sitten piti BMW:n herra puhetta. Hän oli ensimmäistä kertaa Suomessa. Ylen uutisessa ei turhaan kehuttu sen englannintaitoa. Hän ei halunnut, kertoa, miten autot Suomeen tuotiin, mutta  MTV3:n maanantain kymppiuutisten lopussa kyllä näytettiin, miten ne autot tuotiin kahdessa rekassa Suomeen Mynssenistä.  Glückwünsche an Herrn Tommola zu Ihrem ausgezeichneten Deutsch!

Näyttelyn avaunnut kaupunginjohtaja Mäkelä toivoi, että nyt miehetkin saattavat ehdottaa taidenäyttelyyn lähetymistä. Hän kertoi Aalto-yliopista ja sen ja Espoon tieteen, talouden  ja taiteen kytkennästä toisiinsa.

Emmassa on myös vielä pari viikkoa salillinen suhteellisen tuoretta pohjoismaista muotoilua. Vähän kuin Design-museossa siis.  Saastamoisen kokoelmaan on muistettu kierrättää hieman perusnäyttelyn puolella. Nyt sinne oli keksitty tehdä punaista väriä käyttäviä taideteosten käytävä. 

Emman aulassa  oli kolme herraa Mynssenistä (yhden nimi oli jopa Florian) ja kertoivat auton muotoilusta. Se on yllättävän pitkä prosessi eli luonnosten tekijöiden tulos on vasta monen vuoden kuluttua valmis - mikäli selviää firman sisäisessä pudotuskilpailussa sinne asti.
Näyttelyyn oli tuotu luonnosauto (kuvassa yllä kuten näkyy). Osa siitä on haluttu värittääkkin mahdollisimman paljon oikean näköiseksi. Muotoa tehdään eräänlaisen muovailuvahan ja veistotyökalujen avulla. Sitä massaa lämmitetään uunissa pehmeäksi ja sitten se kovettuu. Teippiä käytetään myös rajaamaan aluetta ja ehkä kerrotumien takia.


Avoautot valmistetaan Regensburgissa ja isommat Bemarit Ingolstadtissa. Mynssenissä tehdään  300-sarjaa. Moottoreista Mynssenissä valmistetaan bensakoneet pieniä Minin moottoreita lukuunottamatta.
Kävin kerran englanninkielisellä kierroksella BWM Weltin viereisessä Bemari-tehtaassa. Hinta oli hyvin kohtuullinen kuusi euroa. Ajanvaraus sinne on must. Ryhmä olikin täysi (36 henkeä). 90% lienee ollut Jenkkilästä.

Aluksi katsottiin vajaan kymmenen minuutin historiavideo. Mynssenin tehdas on BMW:n vanhin (1922). Eka tehdas oli myös Mynssenissä (1916) ja siellä valmistettiin lentokoneen moottoreita, mutta ensimmäisen maailmansodan häviön jälkeen piti siirtyä lentokoneista moottoripyöriin. 1928 lähtien valmistettiin pienehköjä automallia (Dixi), jotka kävivät lama-aikana kaupaksi. 2. maailmansodan jälkeen tehtiin taas moottopyöriä, kunnes autojen valmistus alkoi vuodesta 1951.
Joku vuosi sitten Mini ja Rolls-Roysekin liitettiin samana konserniin.


Pääkonttori, joka muistuttaa neljää sylinteriä valmistui olympiastadionin kanssa samaan aikaan 1974.
Mynssenin tehdas on pahasti asutuksen puristuksessa ja siksi se on autotehtaaksi pieni. Varastotilaa ei ole ja päivittäin pitää tulla 700 rekkaa, että saadaan 600 tonnia rautaa 800 autoksi ja 1200 moottoriksi päivässä. Toisessa tehtaassa kauempana valmistetaan moottoreita 1200 kpl päivässä. Auto valmistuu tehtaalla reilussa 50 tunnissa. Tietysti tarkan tilauksen pohjalta räätälöitynä.

Sitten käveltiin tien yli tehtaaseen, jossa tehtiin 2,5 km kierros. Opas puhui mikrofoniin ja ääni kuului langattomasta kuulokkeesta. Kuvien ottaminen oli luonnollisesti kielletty. Myös kännykät piti olla pois päältä mukamas, koska ne häiritsisivät radiolähettimiä, joita osissa on, että tulee oikea osa oikeaan runkoon, jos jostain syystä joudutaan odottamaan jotain osaa.

Eka katselutasanne oli prässiosastolla. Siellä oli useampia isokokoisia prässejä, joita paras painaa 200 t voimalla. Raanalla voidaan vaihtaa muottia ja siihen liittyvää pneumatiikkaa.
Webbisivulla on myös englanninkielinen video nähtävillä (virtual plant tour) ja kuvia. Prässiosasto on "press shop", hitsaus (the) "body shop", maalaukset "paint show" ja kokoomisen "assebly".

Sitten mentiin katsomaan miten oranssit isohkot robotit (osa taisi tulla Augsburgin ABB:n tehtaalta) hitsailivat osia yhteen. Aika hienoa oli myös, että ne eivät häkeltyneet jos farmarin jälkeen tulee sedani. Korin saumaan muuten pistetään myös liimaa, joka jähmettyy uunissa, joissa pohjamaalikin kuivataan. Maalikerroksia taisi olla neljä. Pohjavärejä on neljä erilaista, joista sopivin otetaan pintamaalin perusteella. Pintamaalivärivaihtoehtoja tusina.

Tietysti koreja upotetaan altaaseenkin, mutta me kävimme katsomassa lasin takana kun robotit suihkuttelivat pohjamaalia. Tiloissa oli tehokas virtaus ja pohjalla kiersi vettä. Ainakin tusina koreja maalataan samalla värillä kunnes väriä vaihdetaan. Kori ja maali ovat sähkövaraukseltaan erilaisia, joten kori vetää maalia puoleensa. Osa roboteista avaa ovia auki, että toinen saattoi sumutella sisään ja pikkuisiin rakoihin (ilman sähkövarausta). Myös ikkunalasien asennuksessa konepeltiä ja takakonttia piti toisen. Maalauksen jälkeen tosin ovet irrotetaan, että sisusta saadaan tehtyä sekä autoon että oviin paremmin.

Kyllä siellä ihmisiäkin näkyi liukuhihnalla seisomassa pujottelemassa pitkiä osia ja tökkimässä pieniä osia, koska niihin on hankala tehdä tarpeeksi nopeita robotteja. Työtä tehdään kolmessa vuorossa. Yövuoro on kolme tuntia muita lyhempi (00-06). Kerralla vuorossa on yli 700 ihmistä.
Tietysti niillä on työkiertoa liukuhihnalla. Koria kannatteleva systeemi kääntää koria asennuskohteen mukaan. Liukuhihaa on siellä jollain tavalla laskettuna ainakin 12 km. Lopussa testataan koko auto mm. testataan moottoria, jarruja ja vaihteistoa kiihdyttämällä 150 km/h testipaikalla ja tehdään loppusäädöt.

Laskentakapasiteettiakin löytyy omasta takaa virtauslaskentaa varten. Myös visualisoinnissa niillä on kuulemma hienot systeemit.
Google mapsista muuten näkyy hyvin tuossa 5 km päässä oleva testirata.
 Kesämalli.

Coop Himmelbaun suunnittelman BWM Welt 180 m x 130 m x 30 m rakennuksessa on 73'000 neliötä. Lasia 14'500 neliötä.

Kisan voitti suunnitelma 2001 ja pytinki oli valmis 2007. Suunnitteluvaiheessa työskenteli 180 arkkitehtia ja insinööriä. A0 kokoisia suunnitelmia tuli 25'000 paperia (yli 2t kg).  Hintaa yli 100 milj. eur. Rakennuksella työskenteli 1100 ihmistä.

Vuosittain kävijöitä 850'000.

Valoja 15000 kpl. 1200 ovea.

45000 Bemarin ostajaa vuodessa hakee tuolta autonsa (lisämaksusta).  Talossa on 200 työntekijää.

Tuo BMW ajeli kätevästi suojatietä ja jalkakäytäviä pitkin. Se myös ajoi sisään BMW Welttiin ja kävi tööttäilemässä ihmisille. Eipä siitä pakokaasuja lähtenyt haistettavaksi asti vaikka parin metrin päästä ajoi. Tavallinen mopo tupruttaa paljon enemmän.

Minulla tuskin olisi varaa ostaa edes tuota polkupyörääkään.

Aktiivihybridimalli


BMW M6 kiihtyy nollasta kahteen sataan 9,4 sekunnissa. Kymmenen sylinteriä, 800 hv ja huippunopeus 372 km/h. Täysvarustellulla teiniautolla on hintaa 300'000 eur. Perusmallin saa jo 116 tuhannella.



Seinästä heijastuu BWM museo (kulho).

Möykyt lattialla ovat kilttejä liikkuvia robotteja.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen