16.12.2013

Salome

Eilen oli Suomen ja Saksan kirkoissa ainakin Johannes Kastaja (Johannes der Täufer) teemana.
Wer Ohren hat, der höre!

Wikipediassa on hieno sivu Mit Ernst, o Menschenkinder koraalista, jo Saksan evankelisessa virsikirjassa, kuten myös Suomen virsikirjassa Valmistu herran kansa. Sävelmä pohjautuu ranskalaiseen kansansävelmään une jeune fillette, joka on ollut kai ensimmäistä kertaa kokoelmassa vuodelta 1557.


Taannoin näin Salome-oopperan  Tukholmassa (traileri) . Se esittettiin samana iltana monissa Ruotsin elokuvateattereissa. Myös SR:n sivulta se on vielä kuultavissa audiona. Esitykset ovat tietysti täysiä.

Salomen rooli on erittäin vaativa sillä ihan alkua lukuunottamatta se on näyttämöllä koko ajan. Oopperassa ei ole väliaikaa. Lauluäänen lisäksi tarvitaan paljon näyttelemistä. Tällä kertaa sen esitti ruotsalaistähti Nina Stemme, joka saikin valtaisat aplodit. Jossain lehdessä rinnastettiin jo 1950-l. Salomeen, jossa Birgit Nilsson lauloi. Karita Mattila on tunnettu Salomen esittäjä mm. MET:ssä.  Johannes Kastaja oli sekä ulkonäöltään uskottava että lauluääneltään ja Herodes ja sen vaimo olivat hyviä myös.

Musiikki on Straussin ja libretto pohjautuu Oscar Wilden Salomé draamaan (1891), jonka ensi esitti Pariisissa itse Sarah Bernhardt.
Oopperan musiikki on tosi modernia eikä todellakaan mitään uudenvuodenvalsseja.
Wienissä se uskallettiin esittää vasta 1918 ja METissa peruutettiin lisäesityksen ensi-illan jälkeen (1907).

Tämä Tuhkolman ohjaus oli varsin moderni. Siinä oli lasiseinäinen talo, jossa oli bileet, ja Johannes Kastaja oli vangittuna jonkin sortin hiilikellariin (metalliluukku maassa), jonne palvelija meni roikkalampun valossa jne.  Edellisen kerran kun näin Mynssenissä niin siinä sentäs oli iso kivi luolan suulla.

Nuori sotilas tarkkailee Salomea, joka on tullut linnan juhliin isäpuolensa Herodeksen linnaan Galileassa n. 30 jKr. Palvelusväkeen kuuluva nainen kuitenkin laulaa, ettei Salome ole sopivaa seuraa kunniallisille miehille. Jostain kuuluu Jokanaan (Johannes Kastaja) ääni, jonka Herodeksen vaimo pitää vankina.

Salome ryntää pihalle kun ei kestä Herodeksen - isäpuolensa - himokkaita katseita. Hän kuulee profeetta Jokanaan äänen ja vaatii erittäin sinnikkääksi päästä tapaamaan häntä kuultuaan, että hän on nuori mies. Salomeen ihastunut päällikkö koettaa sanoa, että Herodes on kieltänyt keskustelemasta vangin kanssa.

Salome saa tahtonsa läpi.
Salome haukkuu Jokanaan ulkoasun hirveäksi ja sanoo hiustenkin olevan kuin orjantappurakruunun, mutta hän rakastuu hänen punaisiin huuliinsa, ja ilmoittaa monen monta kertaa haluavansa suudella, mutta vanki kiroaa häntä Babylonian ja Sodoman tytärtä.

Salomeen rakastunut kapteeni on tappanut itsensä epätoivoissaan, kun Salome ei ollut kiinnostunut hänestä. Salome menee ja maistaa verta.
Herodes tulee pihalle ja liukastuu kohta vereen kuuta ihmetellessä. hän käskee viedä ruumiin pois. Jokanaan profetoi tyrmästä evankeliumeista tuttuja asioita. Herodias pitää huonona ajatuksena herättää kuolleita henkiin, kuten väitetään käyneen.

Herodes haluaa Salomen tanssivan hänelle ja lupaa jumaltensa kautta toteuttaa Salomen toivomuksen. Sitten tulee kuuluisa seitsemän hunnun tanssi. Tämä ohjaus oli pilannut sen aika totaalisesti eikä sitä voinut tanssiksi sanoa.

Palkkioksi Salome toivoo Jokanaan pään hopeavadilla. Profeetan tappamista kammouksuva Herodes ei halua suostua tuohon ja ehdottaa ennemmin puoltavaltakuntaa, pyhää esirippua, ja kaikenlaisia jalokivennäisiä pitkän listan. Salome on itsepäinen ja lopulta saa tahtonsa läpi. Vaimo välissä toteaa tyttärensä ehdotuksen olevan mainio, ja Herodes käskee hänen vaieta. Tukholman ohjauksessa avioliiton tilanne käy selväksi..

Rouva ottaa sormuksen Herodeksen kädestä, ettei Herodes oikein sitä tajuakkaan. Se ilmeisesti on valtakirja alakertaan tappamaan vanki. Salome ihmettelee, ettei sieltä kuulu tuskanhuutoja sillä hän ainakin huutaisi, jos joku tulisi tappamaan hänet.  Palvelija toi pään sijaan koko äijän kurkku auki (verisenä).

Münchenin ohjauksessa oli ihan irtopää, jota Salome suuteli ja harmaahiuksinen herra puisteli päätää usean kerran oopperan aikana. Tukholmassa yksi iäkäs pariskunta lähti samalta parvelta pois kesken esityksen jostain syystä. 

Herodes saa kyllikseen ja antaa käskyn tappaa Salome. Näyttämölle pitäisi tulla pimeys ja sotilaat hautaisivat hänet kilpien alle. Mynssenin ohjauksessa tuli mustiin kaapuun pukeutuneita ukkoja, jotka ympäröi naisen. Tukholmassa taas oli paljon yksinkertaisempi tapa.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen