26.10.2014

Keizerskapel (1)

Päivän stoorin ydin: 

Jezus liep verder en zag een man die al sedert zijn geboorte blind was.
  Zijn discipelen vroegen: "Meester, heeft deze man zelf gezondigd of is hij blind geboren doordat zijn ouders gezondigd hebben?"
  "Nee", antwoordde Jezus. "Hij heeft geen zonde gedaan. En zijn ouders ook niet. Maar door hem van zijn blindheid te genezen [=tulla julki], toont God Zijn macht.  Zolang het dag is, moeten wij doen wat God ons opdraagt. Als de nacht komt, kan niemand meer iets doen. Zolang Ik in de wereld ben, ben Ik het licht van de wereld."
  Daarna spuugde Hij op de grond en maakte wat modder van stof en speeksel [=syljestä tahnaa]. Dat deed [=siveli] Hij op de ogen van de blinde man en zei:  "Ga u wassen in de vijver van Siloam.
De man ging er heen en waste zich. Toen hij terugkwam, kon hij zien.

 De man antwoordde: "Of Hij slecht is, weet ik niet. Ik weet maar één ding: Ik was blind en kan nu zien."
 Zij vroegen weer: "Wat heeft Hij eigenlijk gedaan? Hoe heeft Hij uw ogen genezen?"

 De man zei: "Dat heb ik toch al verteld? U luistert gewoon niet. Waarom wilt u het anders nog een keer horen? Of wilt u soms ook discipelen [=opetulapsiksi] van Hem worden?"
Jezus zei: "Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen. Wie geestelijk blind zijn, zullen zien. Maar wie menen geestelijk inzicht te hebben, zullen blind worden."

Enkele Farizeeërs die erbij stonden, vroegen: "Zijn wij soms ook blind?"

"Als u blind was", antwoordde Jezus, "zou u geen schuld hebben. Maar nu u beweert geestelijk inzicht te hebben [=väitätte näkevänne], blijft u schuldig."

Kauniaisten   sunnuntain saarna.






Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen