22.03.2016

Wagneria, hulttioita ja jousisetiä

Sain sähköpostia...
Noh, kyllä sieltä sitten löytyi linkin takaa englantikin. Ihan hienosti oli tehty.
Muuten hyvä EU-tietosuoja-asetuksen hengen mukainen toiminto, mutta mitenköhän ne minun vastauksen olisi yksilöinyt saati naamankuvani auttanut?

Wagneri (5h 15 min, joskin lähdin toisella erätauolla klo 22 jälkeen) oli kyllä komeaa kuultavaa. Valitettavasti englanninkielistä tekstitystä ei näkynyt, kuten en odottanutkaan.


 Paikallisen musiikkikorkeakoulun konserttisalissa kuultiin "Emerson quatertet 40 anys" konsertti.
Sedät ovat harmaantuneet, mutta soitto ensiluokkaista.
Ohjelmassa Beethovenin jousikvartettu Fa majo num 1, op. 18 ja Béla Bartokin jousikvartetto nro 4 Sz 91, joka oli rankkaa mättöä. Alttoviulistin piti käydä vaihtavamassa kielikin keskenkaiken. Sellon soittaja nyki ainakin yhden jouhen irti. Sellisti vitsaili englanniksi "this is dangerous piece, and expensive too". Väliajan jälkeen oli Schubertin jousikvatetto nro 15 (D 887). Ohjelma oli katalaaninkielellä, ettei siitä sen enempää. Sen verran ymmärrän, että kvartetti on julkaissut yli 30 levyä, 9 Grammya ja 3 Gramophoni jne. Nova Yorkissa perustettu. Teosesittelykin olisi ollut sitä ennen. Väkisin alkoi tuossakin konsertissa nukuttaa, kun konsertti alkoi klo 20.30 ja päättyi lähemmäs klo 23.






Lähes kaikilla oli takit mukana vaikka naulakkopalvelu oli ilmainen. En ymmärrä näitä.



Viime perjantaina ensi-illan saanut Hulttion tiekin, jota ei ole kai neljään kymmeneen vuoteen ainakaan nähty Suomessa (ehkä syystäkin..),  tuli nähtyä toisen miehityksen kera. Kakkosketjun laulajissa ei ollut valittamista - syytän enemmän säveltäjää ja librettoa. Katajala pääosassa (Tom), Mari Palo sen tyttöystävänä (ainakin alussa) ja paholaisena Nick Shadowwina Jaakko Kortekangas.
Tom siis jättää Annen, kun kaupungissa odottaa perintö peltotöiden sijaan. Annen isä (Soasepp) ei moisesta hulttiosta tietysti tykkää. Kohta Tom on bordellissa ja vieläpä menee silloisen seiskajulkkiksen Baban kanssa naimisiin. Erikoista tässä turkkilaisessa tähdessä on, että naisella on parta, jonka se kyllä lopuksi riisuu pois. Annekin matkustaa Tomin perään ja näkee, miten hän onkin naimisissa Baban kanssa.
Tom joutuu paholaisen kanssa jo hautuumaalle, jossa joutuu kolmen kortin testin. Koettelemuksessa Tom joutuu hullujen huoneelle.  Juha Eskelinen lauloi vartijan sivuosan hienosti. Lopuksi Tom kuolee, kun on saanut anteeksipyyntönsä jälkeen adoniksena laulaa rakkausdueton venuksensa kanssa.

Stravinsky oli nähnyt englantilaisen Hogarthin grafiikkasarjan The Rake's Progress.
Libretisti oli yhdysvaltalainen runoilija. Suurin ongelma on, etten kai pidä englanninkielisestä oopperassa. Nixon Kiinassa jotenkin menee. Tuntui, ettei se laulajillekaan oikein suju. Stravinskyn orkesterimusakaan ei ollut mitään huomiota herättävää ja pitkästyin useasti huolimatta lievästi sanottuna värikkäästä ohjauksesta ja puvustuksesta (mm. puutarhatonttuja). Höblan Janne ja HS olivat tykänneet. Tulipahan nähtyä. Paljon oli vapaita paikkoja.
 

Tuli mieleen oopperasta tuo Lontoon King's Crossin keinuhäkki.. Tom raukka joutui hullujen huoneelle. Pahiskin toki koki Don Giovannista tutun helvettiin vajoamisen ja tässäkin oli lopussa iloinen opetusveisuu kesken loppuaplodien.


Klassikkoparatiisin teemana oli Bachin Johannes-passio.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen