13.04.2015

Mestarisingerit

Mestarilaulajat palasivat Suomeen 65 vuoden tauon jälkeen. 5,5 h tuntia taukoineen, joten lauantai-iltapäivä ja alkuilta sopi hyvin. Talo oli täynnä. Kyllä siinä olisi parisen tuntia voinut tiivistää. Tosin toimittaja Kuusisaari listasi oopperan sisältävän teemoja "luonto, taide, rakkaus, vihan voimat, edistys, taantumus, sukupolvien jännitteet ja luopuminen".
Ooppera on Wagnerin ainoa humoristinen ooppera. Ketään ei kuole.

Tyhmän maisterin osaan oli löydetty hyvä näyttelijä ja laulaja Herr Kraus. Lehtitietojen mukaan hän oli ensi-illassa vilustunut ja italialainen lauloi lavan sivusta hänen osansa Krausin ollessa näyttämöllä. Kyllä suutari Sachskin Herr Lukas oli erinomainen, joten kannatti tuoda vierailemaan. Mestarilaulajan esikuvalla on muuten suomenkielinen wikipediasivukin. Katajalan ääntä on erityisen suuri ilo kuulla ja se kyllä kuuluukin. Myös Pohjosen ääntä kuuntelee kyllä, mutta ei oikein tuohon rooliin sovi jäyhän näyttelemisen puoleen.  Muilla miehillä ei ole hirveästi laulettavaa.
Vähäiset naiset (2) eivät jääneet vähäisimmäksi. Kuoron sanoista ei tahtonut saada selvää. Porukkaa oli lavalla paljon.Kunnon joukkotappelukin saatiin aikaan. Ei tule vastaavaan mieleen.
Mikään erinomainen musiikallinen ilotulitus tuo ei ole verrattuna moniin muihin Wagnerin oopperoihin. Alkusoiton kaikki tuntee ja se olikin tietysti valittu mainosvideon taustaksi. Eipä siellä hirveästi muuta tarttuvaa ole. Noh, suutarikohtauksessa soi pätkittäin "Jerum! Jerum! - als Eva aus dem Paradies" (teksti suomennettuna).
En tuon oopperan vuoksi viitsisi mihinkään edemmäs matkustaa.

Ajan voisi käyttää paremmin vaikka Don Carlosta (ei mikään huippukaarti / taltiointi vaikka onkin METistä) tai Èmilietä kuunnellen. Mmolemmat ehtii samassa ajassa kuin NML:n. DC:ssa kuulee, miten sielläkin voi tenorilta ääni pettää viimeisesä näytöksessä. Kolmentunnin kohdalla alkaa Filipin monologi.

Puvustus oli modernihkon neutraali. Lavaste oli goottilaisen kirkon raunioilla metallisten metallitellinkien kera. Taustalla näkyi myös modernia New York -tyylistä kaupunkisilhuettia lopussa. Harry Kupferillalienee ollut Saksan 1900-l historia mielessä. Tuotanto on ollut Zürichissä aiemmin.

Wikipediassa kerrotaan myös oopperan historia natsien aikana.
Tiistaina olisi (avoin) keskustelutilaisuus oopperasta.


Ooppera on viimeaikoina alkanut lähettää melko mitään sanomattoman tervetuliaissähköpostin sekä helpon äänestyksen kiitoskirjessään. Viestien kuvat eivät liity itse esitykseen mitenkään.
Pistetään nyt muutama kuva Nürnbergistä. Fürthissä en ole käynyt. Oopperassa sieltä saapui tyttöjoukko tanssiaisiin.
Hannu Väisäsellä on hyvä musiikkimaku.
Tämäkin talo lienee pommituksissa kärsinyt.



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen