Savonlinnassa kuului taas sveitsiä, saksaa, ruotsia ja etenkin venäjää (linja-autokaupalla). |
BR on jälleen radioinut ansiokkaasti Wagnereita Bayreuthista. Esim. Parsifaali riittääkin yhden työpäivän taustamusiikiksi.. Timo Riihonen lauloi siinä toista ritaria.
Ravennan Norman lavasteet oli aikalailla karsitut. Hesarin arvion otsikko "Torino asettaa laulajat keskipisteeseen" pitää kyllä paikkansa. Muutenkin ko. arvio oli hyvin kirjoitettu.
Sinänsä linna on erinomainen tila sen oopperan esittämiseen, kuten vaikka Macbethin.
Viime kesänä näin oopperan ensimmäistä kertaa Mynssenissä.
Ehkä nyt ei volyymi ihan takariviin riittänyt eikä kylmiäväreitä paljoakaan tullut.
Jan G. Husiksessa kyllä kehui ensemblen loistaneen, mutta myönsi hänkin, ettei esim. Casta Diva ollut mikään huippusuoritus. Hän totesi Torinon oopperan lunastaneen korkeimmatkin odotukset. Itä-Savon juttu oopperaseurueesta.
Normaa esittänyt Mosucille tämä tuotanto oli vasta toinen. Haastattelussa hän koittaa selitellä Casta Divaansa ja ilmeisesti näyttelemisen heikkoudetkin tunnustaen.
Kahta vierailua pidetään nyt Savonlinnan menestyksen reseptinä. Ensi vuonna on Moskova ja Madrid vuorossa.
Lisäksi odotetaan, että ohjelmistossa on ainakin yksi "riski". Tänä vuonna se oli kehuja saanut Kuolleesta talosta, joka älyttiin taltioida ja lähettää TV:ssä. Silti se ei saanut katsomoita täyteen töisin kuin näkemäni klassiko Don Giovanni, Norma ja La Bohème. Onkin yllättävää, että Boheme on muka ensimmäistä kertaa Savonlinnassa.
ESS:n arviossa oli ihan liikaa hehkutusta ja illan tähti siis oli Pollione.
Norma on ylipapitar, joka on saanut Pollionen kanssa kaksi lasta, jotka ovat piilossa ja hoidossa. Adalgisa, Norman ystävätär ja papitar, on myös rakastunut Pollioneen, josta Norma ei tykkää. Lopussa kuitenkin Norma tunnustaa isälleen, että onkin ollut siveetön ja menee polttoroviolle Pollionen kanssa. Liekit oli heijastettu linnan seinään, jota kohti he kävelivät.
Yhteenvetoa järjestäjien mielestä. Ilmeisesti ei mennyt Mutin konsertin hinnoittelu ihan putkeen, kun tuli takkiin.
La Bohemen lavasteissa sentään oli kannettava kamina ja vähän ikkunantapaista. HS:n arvion otsikko pitää hyvin paikkaansa "Torinolaiset toivat Savonlinnaan perinteistä boheemielämää" - Kansaa oli torille ja soittoruokalaan saatu kivasti. Lapsikuoro oli suomalainen, mutta aikuisten italialainen. Kaikki toimi ihan hyvin.
Mimìnä ja Rodolfona lauloivat sopraano Erika Grimaldi ja tenori Stefano Secco.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen